tiistai 29. heinäkuuta 2014

Rinkka selkään ja peukku pystyyn!

Päätimme poikaystävän kanssa hieman hullutella ja lähteä erilaiselle lomareissulle.
Alunperin heittoni liftaamisesta oli lähinnä vitsi, mutta viimeistään siinä vaiheessa
tajusin vitsistä tulleen totta, kun tepastelin erilaisia rinkkoja vertaillen kaupan käytäviä.
Tutkin litramääriä ja miten hyvin olkaimia saa säädettyä, mahtuuko vesipullot.. Oumai.

Mitä sittenottaa mukaan liftireissulle? No, mikäli tietää minne on menossa ja missä aikoo
yöpyä, on asia huomattavasti helpompaa kuin meillä oli. Tarkkaa päämäärää ei
nimittäin ollut olemassa, mutta numero ykkönen on ehdottomasti HUUMORINTAJU!

Tässä kuitenkin pientä listaa konkreettisemmista asioista, joita meillä oli mukana:

- rinkka (50 ja 60 litraiset)
- teltta
- makuupussit
- sadetakit
- vaihtokengät (kevyemmät ja sellaiset, joilla pystyy talsia pitkääkin matkaa)
- alusvaatteita/sukkia
- kyypakkaus
- rakkolaastaria
- desinfiointipyyhkeitä
- sideharsoa
- buranaa
- muutamat topit/t-paidat
- pyykinpesujauhetta annospusseissa (käteviä, voi pestä vaikka käsin!)
- minikattila
- minipaistinpannu (supersöpö!)
- retkikeitin (no ei kyllä tarvittu :D)
- matkakirja (tajuttiin ostaa matkalla, säilyy muistot hyvin!)
- suomenkartta (tajuttiin tääki matkalla. Puhelimella uuvuttavaa selata karttoja pidemmän päälle)
- kolikoita (esim. pyykinpesuun leirintäalueilla oikein tarpeellisia!)
- takit
- pitkähihaiset
- matkalle soveltuvaa kosmetiikkaa ja pesuaineet (kannoin kyllä koko meikkipussini..)
- uikkarit ja pyyhkeet
- haarukka/veitsi/pullonavaaja/lusikka tsydeemi
- Puhelimien laturit

..noh ja aika paljon kaikkea turhaa, joka huomattiin vasta matkalla turhaksi. Tietysti.

Lähtökuopissa!

Aloitettiin matkamme liftaamalla Turkuun. Jouduttiin odotella kyytiä vain 3 minuuttia! Aivan hullua,
en olisi kyllä uskonut, että Suomessa saa niin helposti kyytejä. Mukava pariskunta kyyditsi meitä ja
illalla löydettiin itsemme Ruissalon leirintäalueelta: http://www.visitturku.fi/ruissalo-camping_fi
Se kyllä hieman yllätti, että leirintäalueiden maksut olivat melko tyyriitä, vaikka oltiin telttailemassa.

Turussa viivyttiin vain yksi yö ja sen jälkeen jatkettiin matkaa Lappeenrantaan. Päästiin yhdellä
kyydillä (rekkakuskin) peräti 300km! Lappeenrannassa viivyttiin kaksi yötä, sillä kumpikaan
ei jaksanut ajatella teltan purkamista ja rinkan selkään heittämistä.. Oltiin aika poikki kaikesta
reissaamisesta ja haluttiin nauttia hieman nähtävyyksistäkin. Ja tietysti pelata minigolffia! Haha.
Päädyttiin Huhtinimen leirintäalueelle: http://www.huhtiniemi.com/joomla_fin/etusivuleiri
Voin kyllä suositella Lappeenrantaa! Oikein nättiä ja rusketuksen sai hyvin pintaan parin tunnin
miniristeilyllä.

Suomalaiset lähtevät mielestäni aivan liian usein hirveän kauas lomille. Toki ulkomailla on enemmän
nähtävää, mutta ei sovi unohtaa kotimaatakaan. Täältä löytyy yllättävän mielenkiintoisia kohteita,
kun jaksaa vain kierrellä ja katsella. Esimerkiksi Lappeenrannasta löytyvät hiekkaveistokset olisi
jokaisen ehdottomasti nähtävä, niin taitavaa jälkeä! Mutta koska puhelimissa oli lähes kokoajan
akut loppu ja en jaksanut raahata järkkäriä rinkassani, hiekkaveistoksista en saanut yhtään kuvaa.
Yhyy.

Lappeenrannasta suunnattiin Savonlinnaan, jonne kumpikin oli halunnut päästä jo jonkin aikaa.
Ensimmäisenä käytiin luonnollisesti syömässä torilla lörtsyt. Eli perinteiset savolaiset herkut, jotka
muistuttavat lihapiirakkaa, makeana tai suolaisena. Itse valitsin makean.

Savonlinnassa viivyttiin myöskin pari yötä, ja leirintäalue oli ehdottomasti paras siellä!
Kaikista ystävällisin henkilökunta ja kiva miljöö: http://asukas.savonlinnaseutu.fi/vuohim-ki-camping
Päätettiin, että sinne mennään kyllä uudestaankin. Aamusaunakin oli klo 8-10 ilmainen! Onko
parempaa tapaa aloittaa aamuaan, kuin käydä uimassa ja mennä sen jälkeen saunomaan? No ei.

Oltiin kunnon turisteja, joten käytiin myös tsekkaamassa Olavinlinnaa. Muistin jälleen, että
kärsin pienoisesta korkeanpaikankammosta.. Portaat torneihin olivat ahtaita, korkeita ja huteria.
Oi kun ihanaa.. No, mutta kannatti silti. Parempi puolisko tosin totesi, että: "Jahas, ei sua voi
sitte viedä ees syömään Tampereen näsinneulaan!". Sepä sääli.. hrrrrrrrr...

Olavinlinna, jee turisteilemassa!

Savonlinnassa käytiin myös yöelämässä, joka oli melko vaisua. Olisikohan kaikki opiskelijat lähteneet
kesäksi muille maille? No, kivaa oli kuitenkin. Mutta lopulta koitti aika palata kotiin ja niimpä
alettiin pakkailla kamoja kokoon ja purkaa telttaa. Liftattiin yllättävän nopeasti jälleen ja yhtäkkiä
oltiin jo Jyväskylässä! Kello oli kuitenkin jo niin paljon, että ei huvittanut lifatata yöllä, joten päätettiin
ottaa juna ja hurauttaa sillä kotiin. Se fiilis, kun istuttiin ravintolavaunussa kohti kotia!!

Yhteenvetona sanottakoon, että aivan älyttömän kiva reissu! Ja samalla tuli testattua myös sitä,
miten tuon herraseni kanssa jaksetaan toisiamme. Sitähän sanotaan, että remontit ja lomareissut
ovat suhteiden hyviä mittareita. Kertaakaan ei alkanut toisen naama kyllästyttää! Tai no,
puhun nyt ainakin omasta puolestani.. Tiedä sitten mitä mieltä tuo ukkeli oikeasti oli :D
Ei tullut edes yhtään "hullua" kyyditsiää liftatessa vastaan, ehkä vain hieman omalaatuisia muutama
kappale. Mutta kaikkihan me ollaan erilaisia ihmisiä, ja se on hienoa se.